نوشته شده توسط : آهن پرایس

بازار آهن و فولاد در ابتدای سال 1403 در حال گذار از رکود سال گذشته است. تقاضا در این بازار به دلیل تعطیلات سال نو و آغاز سال جدید هنوز به رونق کامل نرسیده است با این حال، برخی از کارخانه‌ها فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و قیمت‌ها نسبت به اواخر سال 1402 تغییرات جزئی داشته‌اند...
آهن پرایس: فعالیت بازار آهن و فولاد در نخستین روزهای سال درحالی شروع شد که مطابق سال‌های گذشته در حالت نیمه تعطیل قرار دارد و اکثر کارخانه‌هایی هم که اعلام قیمت کردند نرخ‌ها را ثابت نگه داشتند.

قیمت میلگرد آجدار نیز در بازار نیمه تعطیل در برخی مبادی در محدوده 26.500 تا 27.000 تومان اعلام شد به نظر می‌رسد در روزهای ابتدایی سال با توجه به رشد تولید و کاهش هیجانات یک اصلاح احتمالی هزار تومانی در حوزه میلگرد داشته باشیم؛ همچنین ممکن است این اصلاح در قیمت تیرآهن نیز رخ دهد زیرا قیمت تیرآهن در هفته‌های پایانی سال 1402 نسبت به نرخ میلگرد حباب غیرمنطقی داشت.

طبق گزارش‌های موجود از بورس کالا نیز، عرضه آهن اسفنجی در روز شنبه تقاضای چندانی نداشت معاملات عمدتا بدون رقابت و در نرخ پایه بود؛ قیمت هر کیلو آهن اسفنجی نسبت به آخرین معامله حدود 700 تومان کاهش داشت. گفتنی است آرامش در ابتدای زنجیره فولاد ممکن است زنجیره تأمین بخش‌های خصوصی فولاد را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

نرخ دلار هم در ابتدای روز کاری در کانال 61 هزار تومان قرار داشت اما امروز در واکنش به اخبار سیاسی قیمت دلار به نیمه‌های کانال 62 هزار تومان رسید و حدود 62.550 تومان اعلام شد.

در حال حاضر اکثر مبادی فروش قیمت‌ها را ثابت اعلام می‌کنند اما با توجه به چالش‌هایی که بازار فولاد در روزهای آتی با آن مواجه است احتمالا قیمت آهن آلات افزایش بیابد؛ از جمله این چالش‌ها می‌توان به افزایش مالیات بر ارزش افزوده از 9 درصد به 10 درصد، افزایش کرایه حمل بار از 30 تا 40 درصد و چالش‌های تأمین انرژی صنایع تولیدکننده اشاره کرد.

به عبارتی دیگر بازار آهن و فولاد در سال 1402 با چالش‌هایی مانند تصمیمات خلق‌الساعه و بدون مشورت دولت؛ قطعی برق در تابستان و قطعی گاز در زمستان، به همراه افزایش قیمت آنها؛ شوک افزایش قیمت ارز در پایان سال و اثر آن در بازار فولاد؛ افزایش غیرمنطقی مالیات و حذف معافیت‌های مالیاتی؛ افزایش نرخ تسهیلات از 18 به 30 درصد که به ضرر تولیدکنندگان و بازار سرمایه است، مواجه بود.

بر همین اساس به نظر می‌رسد در سال 1403 هم همان چالش‌های سال گذشته را در پیش داشته باشیم. تامین انرژی، قیمت حامل‌های انرژی، مالیات و نرخ تسهیلات بانکی را می‌توان مهمترین چاالش‌های بازار آهن تلقی کرد که سال 1403 را برای تولیدکنندگان فولاد سالی سخت و غیرقابل پیش‌بینی رقم خواهد زد.

همانطور که در آخرین تحلیل نیز اشاره شد به دلیل اینکه فعلا بازار آهن آرام است و هنوز افزایش مالیات‌ها در قیمت آهن آلات اعمال و اجرایی نشده، فرصت خوبی برای خرید مقاطع فولادی مورد نیاز به شمار می‌رود.





:: برچسب‌ها: قیمت روز آهن آلات , قیمت میلگردآجدار , قیمت تیرآهن ,
:: بازدید از این مطلب : 34
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 15 فروردين 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: